STANDARD KANDUNGAN DAN STANDARD PEMBELAJARAN
KEMAHIRAN MEMBACA
Standard Kandungan Kemahiran Membaca menentukan keupayaan murid supaya berkebolehan membaca dengan sebutan , intonasi, jeda , kelancaran yang betul. Penekanan perlu diberi pada aspek pemahaman dan penaakulan pelbagai bahan ilmu dan sastera secara kritis dengan menggunakan pelbagai teknik bacaan. Di samping itu, murid berupaya menghayati teks yang dibaca. Dalam strategi pengajaran dan pembelajaran kemahiran membaca, guru perlu menetapkan objektif yang perlu dicapai oleh murid dengan merujuk Standard Kandungan dan Standard Pembelajaran Kemahiran Membaca.
STANDARD KANDUNGAN KEMAHIRAN MEMBACA
Murid patut mengetahui dan boleh melakukan :
2.1 Asas membaca dengan sebutan yang betul
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respon yang betul.
2.5Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.
2.6 Membaca pelbagai sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.
MENGENALI HURUF
LATIHAN MEMBATANG SUKU KATA
LATIHAN MEMBACA DENGAN SEBUTAN DAN INTONASI YANG BETUL
BERMAIN BOLA
LAWATAN KE LENGGONG PERAK
KEBUN DATUK INA
BAD DAN RAKAN BAD.
KANCIL DAN BUAYA
ANJING DAN BAYANG - BAYANGNYA