Instrumen Pentaksiran Standard Prestasi
Bahasa Malaysia Tahun 1
kemahiran
|
Membaca
|
Band
|
3
|
Penyataan
standard
|
Mengetahui , memahami dan memberi respons terhadap perkara yang di dengar tutur, dibaca dan ditulis
|
Deskriptor
|
B3DB1
Membaca ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul serta memahaminya
|
Evidens
|
B3DB1E1
Membaca ayat tunggal dan ayat majmuk dengan lancar serta sebutan dan intonasi yang betul.
|
Aktiviti
Pentaksiran
|
Bahan:
. Petikan
. gambar
Langkah pentaksiran :
1. Guru memaparkan petikan menggunakan LCD dan meminta murid membacanya secara kelas, kumpulan dan individu.
2. Guru menyoal murid secara lisan
3. Contoh soalan :
1) Apakah nama arnab kamu?
2) Apakah warna badan arnab ?
3) Apakah makanan dan minuman arnab ?
|
Contoh instrument pentaksiran standard prestasi
Bahasa Melayu Tahun 1
Nama :-.......................................................
Tarikh :-...................................................
Kelas :- ............................................
Rujukan:- B3 DB1E1,B3DB1E2
Arahan :Baca dan fahami petikan ini, jawab soalan dengan betul.
Nama arnab saya Comot. Bulu badan arnab saya putih dan gebu.
Arnab saya comel. Arnab saya suka makan lobak dan minum susu.
Arnab saya pandai melompat menangkap bola.
A) Guru menyoal murid berkenaan bahan bacaan yang di baca oleh murid.
1. Apakah nama arnab kamu ?
Nama arnab saya ialah __________________________.
2. Apakah warna bulu badan Comot ?
Warna bulu badan Comot ialah ___________________.
3. Apakah yang Comot suka makan dan minum ?
Comot suka makan ______________ dan minum_______.